Er komt veel bij kijken om treinen, trams en metro’s veilig en op tijd te laten rijden. Daarom werken er duizenden mensen op en rond het spoor, in allerlei soorten beroepen. Samen werken ze er hard aan om alle reizigers van dienst te zijn.

Werken op het station

Op het station werken veel mensen om reizigers te helpen. Ze geven reisinformatie en wijzen reizigers de weg als ze iets niet kunnen vinden. De medewerkers van Service & Veiligheid houden in de gaten of alles op het station en de perrons veilig en netjes verloopt. Schoonmakers zorgen ervoor dat de stations en de omgeving er schoon en fris uitzien. Daarnaast zijn er ook mensen die ervoor zorgen dat alles rond de treinen en de perrons goed is geregeld. Ze controleren en helpen bijvoorbeeld bij het koppelen van twee treinen.

Werken aan het spoor

Elke dag rijden er lange, zware treinen over het spoor. Zware treinen zorgen ervoor dat het spoor slijt en kan gaan verzakken. Het spoor heeft dus onderhoud nodig. Dat betekent dat je slechte stukken spoor moet repareren, recht leggen of soms zelfs vernieuwen. De draden waar de stroom vanaf komt, noemen we de bovenleiding. Die draden slijten ook en moeten soms worden vervangen. Er zijn veel onderhoudsmonteurs en spoorbouwers nodig om het spoor, de bovenleiding en de treinen goed te houden. De mensen die aan het spoor werken moeten zich aan strenge regels houden, zodat ze veilig werken.

Werken op de trein, tram of metro

Op de trein werken de conducteur en de machinist. De conducteur zorgt voor de reizigers en controleert vervoersbewijzen. Ook sluit hij de deuren op een veilige manier en let hij er op dat de trein op tijd vertrekt. Dat werkt zo. De conducteur blaast eerst op het fluitje om aan te geven aan de reizigers dat ze niet meer in mogen stappen. Daarna sluit hij de deuren met een knop. Dan krijgt de machinist een groene lamp in zijn cabine en mag hij vertrekken. Van elke route die hij rijdt moet hij precies weten hoeveel seinen er zijn en waar ze staan. Want hij mag er natuurlijk niet één missen. Voor een rood sein moet hij wachten, bij een groen sein mag hij verder. Een geel sein betekent dat de machinist niet harder dan 40 kilometer per uur mag rijden en dat het volgende sein op rood staat. Ook weet de machinist precies welke wissels er zijn. Een machinist moet kunnen ingrijpen als er iets mis gaat, ook al gebeurt dat gelukkig bijna nooit.

Werken aan de veiligheid

Een machinist mag alleen rijden als het sein op groen staat en moet stoppen bij een rood sein. En bij een kruispunt bepaalt de stand van een wissel naar welk spoor de trein gaat. De seinen en wissels worden bediend door de verkeersleiding. Het woord zegt het al: de verkeersleiding regelt het treinverkeer. Er zijn 13 verkeersposten in Nederland die samen het treinverkeer regelen. De verkeersleiding zorgt ervoor dat de treinen veilig en op tijd rijden. Een belangrijke taak dus!

Werken aan de dienstregeling

Ook werken er veel mensen aan het maken van de treindienstregeling. Deze medewerkers maken jaarplanningen waarin ze bepalen welke trein rijdt en op welk moment. Ook bekijken ze of er wel genoeg treinen en sporen zijn. Bij vervoersbedrijven voor tram en metro gaat dat net zo. De afdeling logistiek maakt overzichten wie wanneer moet werken en waar. En welke spullen er nodig zijn.

Andere beroepen

Om ervoor te zorgen dat er treinen, trams of metro’s kunnen rijden, werken er nog veel meer mensen bij het spoor. Ze verzorgen bijvoorbeeld de administratie of maken reclame voor het openbaar vervoer of de OV-chipkaart. Daarnaast heb je ook heel andere afdelingen, zoals de afdeling financiën en een afdeling ICT die zich bezighoudt met computersystemen. Eigenlijk is er voor iedereen wel een beroep te vinden op of rond het spoor!

Meer informatie vind je:

 

Wist je dat…..

Een trein wordt bestuurd door een machinist. In een tram of metro heet dat een bestuurder.

 

Niet gevonden wat je zocht?