Reizen met de trein gaat snel en makkelijk, ook naar het buitenland. Sinds 2009 bestaat in Nederland namelijk een hogesnelheidslijn, de HSL. Over deze hypermoderne treinverbinding razen supersnelle treinen van Amsterdam of Rotterdam naar het buitenland. Met maximaal 300 kilometer per uur reis je in zo’n twee uur naar Brussel of in drie en half uur naar Parijs!

Snel van A naar B

Snelle verbindingen met het buitenland zijn prettig voor mensen die op vakantie willen. Of voor zakenmensen die naar het buitenland gaan voor hun werk of studie. De trein heeft als voordeel dat je niet zelf hoeft te sturen waardoor je lekker rustig kan zitten kletsen, lezen of werken tijdens je reis. Bij snelle treinverbindingen gaat het niet alleen om het vervoer van mensen maar ook van spullen.

Goederentrein

Er zijn veel verschillende manieren om spullen te verplaatsen. Bedrijven moeten vaak veel of heel grote producten verplaatsen, bijvoorbeeld naar het buitenland. Dat verplaatsen heet het vervoeren van goederen. Je kunt goederen vervoeren met een schip, een vrachtwagen of een trein. Het vervoeren van spullen met de trein gebeurt met een goederentrein. Dat is een trein die speciaal is gemaakt voor het vervoeren van goederen. Hij rijdt snel naar de plek van bestemming en kan ook nog eens heel veel meenemen. Een goederentrein is meestal een superlange trein met een locomotief en veel wagons. Die wagons heb je in vier soorten. Dichte wagons bijvoorbeeld, waar goederen in worden vervoerd die niet nat mogen worden. Of platte wagons waar containers op kunnen worden gezet. Daarnaast heb je ook kiepwagons met een open dak waar je zand of grind in kan storten. De vierde soort is een ronde wagon. Hier zitten vloeistoffen in, zoals benzine.

Internationale handel

Internationale handel is het kopen of verkopen van producten tussen landen. Als Nederland producten verkoopt aan het buitenland, dan noem je dat export. Als wij spullen uit een ander land kopen heet dat import. Soms worden dingen in het buitenland goedkoper gemaakt en is het voor ons voordeliger om ze te importeren. Kleding of schoenen bijvoorbeeld. Ook importeren wij grondstoffen die we zelf niet hebben, zoals kolen of ertsen. Andersom verkopen wij ook veel aan het buitenland. Onze kaas, bloemen of fruit bijvoorbeeld.

Een speciale spoorlijn

Goederentreinen kunnen over het gewone spoor rijden, maar ze zijn wel lastig in te passen in de normale dienstregeling. Het wordt steeds drukker op het spoor, want er gaan steeds meer treinen rijden. Sinds 2007 bestaat er een speciale spoorlijn alleen voor goederenvervoer: de Betuweroute. Deze goederenspoorlijn is 160 kilometer lang en loopt van de Maasvlakte in Rotterdam naar de grens met Duitsland. In Duitsland sluit de spoorlijn aan op spoorlijnen naar heel Europa. Bedrijven kunnen zo hun spullen snel over heel Europa vervoeren.

Beter voor het milieu

Het vervoeren van spullen met de trein is beter voor het milieu dan het vervoeren met vrachtwagens. Je kunt in één keer veel meer meenemen en een trein rijdt op elektriciteit. Op dit moment rijdt de helft van de treinen op groene stroom, in 2018 zijn dat alle treinen. Zo rijdt de trein straks op windenergie.

Meer informatie vind je:

 

Niet gevonden wat je zocht?